Clifford D. Simak, City (1952)

Clifford D Simak, Websters värld [City] (1974 – Delta Science Fiction [8], Sweden), cover by Ed Valigursky.
Jag skulle tro att mångas biljett till SF-litteraturen var ett biblioteksband av Isaac Asimov, kanske allra troligast någon del i stiftelsetrilogin. Så var det i alla fall för mig i slutet av 1980-talet på folkbiblioteket i Färjestaden. Asimovs epos om robotikens tre lagar och civilisationens cykliska uppkomst och fall var länge min bild av hur SF skulle vara. Nu i vuxen ålder och i tillika maniskt SF-läsande fas så har smaken breddats och utvecklats, men fortfarande har de stora episka dragen kvar sin dragningskraft.

En god bok i den andan är Clifford Simaks Websters värld, eller City som den heter i original. Det är en tidig bok i Simaks produktion, men ack så bra. I denna enda volym gör han ett komplett epos som de flesta andra – Asimov i synnerhet – skulle behövt en kader böcker till. Och han gör det med bravur – detta är i sann mening en klassiker. Den gavs först ut som åtta noveller i tidskriften Astounding Science Fiction åren 1944-1951, och sedan i samlat skick strax därefter. Första svenska utgåvan är Delta SF no. 8 från 1974, en rar volym som betingar höga priser på andrahandsmarknaden. Ytterligare en utgåva utkom 1978, även den på Delta, men i det mindre delta pocket-formatet, även den relativt ovanligt. Det torde således vara ett gjutet läge för en nyutgåva för den som har möjlighet *nudge nudge*

Temat är framtiden, med start runt 1990 och slut en 10,000 år senare. Med en sådan enorm tidslinje får vi följa civilisationens omdanande där den i ömsom snabb, ömsom långsam takt förändras. Boken är nedtecknad som ett antal separata sagor, skilda i tid men ändock sammanbundna genom en släkts öden – familjen Webster och dess robot. Varje kapitel inleds med en vetenskaplig diskussion som ifrågasätter de fakta som ges i kapitlet, i synnerhet huruvida människan verkligen har funnits och hur dess roll i så fall var gentemot hundarna. För människan är borta, försvunnen sedan en lång tid, och kvar är en civilisation med talande hundar och en uppstickande civilisation med myror. Och robotar förstås.

Knepet med utifrånperspektivet är genialt, särskilt som det kopplas med den historiska kontexten i novellerna. En stor del i tjusningen med boken är dessa hundar, en vänlig svansviftande lojal och smart civilisation som med familjen Websters robot i kulisserna är i färd med att evolvera till något människan aldrig kunnat bli: en civilisation fri från strid och dödande. Men det är inte främst en historia om hundar – eller myror – utan en betraktelse över mänskligheten. De olika novellerna gör nedslag i historiens viktiga vägskäl där, som av en händelse, det alltid verkar finnas en Webster. Det startar i en tid då nya transportmöjligheter gör staden som konstruktion obsolet och människorna flyttar ut till landsbygden. (Alltså precis tvärtemot den accelererande urbanisering som vi lever med idag.) Denna omvälvning är början till slutet för nationalstaterna, i synnerhet när matproduktionen senare möjliggörs via syntetiska livsmedel och arbete via robotar – det blir en framtid då individualiteten ges utrymme.

Ett par händelser styr sedan mänsklighetens utveckling. Dels är det framväxten av mutanterna – en samling udda existenser som från utkanten av mänskligheten ändock har stor möjlighet att påverka densamma. Naturligtvis är det också hundarna, som startar sin resa i köket hos familjen Webster men som slutar i en utopisk fabelartad civilisation med vänliga talande djur. Där tiger och lamm vandrar tass i klöv i samspråk. Något oväntat är det också Jupiter, där människan finner en slutgiltig transformation och ett uppgående i det gudomliga. Mer skall nog inte sägas för att inte förminska läsupplevelsen om du ännu inte läst boken.

Sam J. Lundwalls förord bidrar till att sätta in romanen i dess rätta historiska kontext: i efterkrigstidens krigströtthet och långsamt spirande framtidsförhoppningar. Ett citat från Siamak är värt att återge:

(Den) skrevs i äckel över massdödandet och som en protest mot krig. Den skrevs också som ett önsketänkande. Den innebar skapandet av en värld jag ansåg borde finnas. Den fylldes av den ömhet och godhet och det mod som jag trodde behövdes i världen. Och den var nostalgisk eftersom jag längtade tillbaka till den gamla värld vi förlorat och till den värld vi aldrig skulle återfå – den värld som hade förintats den dag då en man med paraply återkom till London och sade folk att det skulle bli tusen års fred. Jag gjorde hundarna och robotarna till det slags folk jag skulle velat leva med. Och det viktiga är detta: De måste var hundar eller robotar, eftersom människor inte är sådant folk.

Det börjar bli dags att runda av denna recension och om du kommit så här långt i texten så har du nog redan förstått att jag håller boken högt. Jag ger den faktiskt full pott, 5 av 5, dels för att den är bra, men också för att den är en tidsmarkör som motstått tidens tand. En rauk i glömskans skummande bränningar. Och dessa böcker må vi minnas så att att nya generationer hittar dem i den flod av böcker som hela tiden produceras. På ett personligt plan knyter Websters värld ihop sidenbandet med den unge gosse som sträckte sig efter Asimov på översta raden i hyllan A i Hce på andra våningen i Färjestadens folkbibliotek.

Betyg: (5 av 5 | ett storslaget epos av den gamla skolan)

Clifford D. Simak, City (1965), cover by Dick Bruna | credit ISFDB.

Clifford D. Simak, Demain les chiens [City] (1970), cover by Francoise Boudignon | credit ISFDB.
Clifford D. Simak, City (1976), cover by Marion Crezée | credit ISFDB. This is one of my favourite covers!
Clifford D. Simak, City (1973), cover by Davis Meltzer | credit ISFDB.
Clifford D. Simak, Demain les chiens [City] (2003), cover by C. Volckman | credit ISFDB.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s