Michael Moorcock, Elric of Melniboné (1972)

Michael Moorcock, Elric of Melniboné (1988 - Äventyrsspel, Drakar & Demoner [5]).
Michael Moorcock, Elric of Melniboné (1988 – Äventyrsspel, Drakar & Demoner [5]).
Ibland kan man inte hejda sig. En länk i det sociala flödet pekade på ett boksläpp framåt jul – en bok om det legendariska förlaget Äventyrsspel! Smack i krysset! Rollspelen Drakar & Demoner och Mutant samt ett fyrtiotal härliga fantasyromaner gavs ut just när jag var i som mest mottaglig ålder. Detta är en madeleinekaka för sjuttiotalisten. Throw-back till tonåringar i rum utan syre. Sura sockar. Smågodis från Texaco.

För att verkligen grotta ner mig i nostalgin släntrade jag bort till bokhyllan och nöp till mig den första delen om Elric från Melniboné. Två kvällar senare är jag marinerad i denna fantasy-värld, full med svärd, rubiner, gudar och trolldom. Och lite tortyr. Och starka kärlekskänslor. Allt vad en tonåring kan begära. Gillar man sådant är Moorcock en mästare. Det är fartfyllt, spännande, exotiskt och hypnotiskt.

Vi sätter ofta ett skimmer kring barndomens minnen – så hur väl står sig Michael Moorcock idag? Förvånansvärt bra tycker jag. Habil underhållning och svärd! Så rota i era lådor i förråd och vindar efter Drakar & Demoner-serien. Häll upp en liten grogg, luta er tillbaka och låt svärden och trollformlerna vina.

Leave a Reply

