Gregory Kern, Slave Ship from Sergan (1973)

Gregory Kern, Slavskepp från Sergan [Slave Ship from Sergan] (1974 - Lindfors Förlag, Science Fiction Serien [7]), cover by XX.
Gregory Kern, Slavskepp från Sergan [Slave Ship from Sergan] (1974 – Lindfors Förlag, Science Fiction Serien [7]), cover by Jack Gaughan.
Slavskepp från Sergan är nummer två i serien om Kap Kennedy, rymdens hjälte. Efter första boken kände jag en viss skepsis inför fortsatt läsning, men blev ändå sugen på lite enklare space opera mellan två mer seriösa böcker.

Slavskepp från Sergan är faktiskt förvånansvärt bra, som lättare underhållning betraktat. Den här gången är Kap Kennedy på uppdrag utan sina vapendragare i SATA, men hans fantastiska förmågor gör att han klarar alla knipor även utan hjälp. Kap är utsänd för att utröna varifrån den nya källan till chombit – en otroligt sällsynt mineral med minneslagringskapacitet – kommer ifrån. Chombit är så värdefull att den lätt kan skapa krig mellan civilisationer och planeter. Kaps jakt leder honom via nergångna rymdhamnar till en smutsig slavhandel, där oskyldiga människor kidnappas och skickas att bryta chombit i en hemlig gruva på en asteroid. Kap infiltrerar rörelsen och lyckas frita alla slavarna, döda the bad guys, och bärga all chombit. Duktig gosse, den gode Kap!

Kap Kenndy-serien skrevs av Edwin Charles Tubb under pseudonymen Gregory Kern. Och den skrevs i rasande fart – under 1973 gavs tre böcker ut, och 1974 hela TIO stycken! Tvåan i serien är faktiskt ganska våldsam och Kap skjuter och pucklar på de onda männen sida upp och sida ner – något befriande faktiskt. Jag har resten av de svenska böckerna i bokhyllan och kommer nog att plöja dem pö om pö när jag har tråkigt. Snabb ungdomsliteratur från 1970-talet har en viss charm, trots allt.

Gregory Kern, Slaveship from Sergan (1973) cover by Jack Gaughan.
Gregory Kern, Slave Ship from Sergan (1973) cover by Jack Gaughan | credit ISFDB. Original DAW cover, and pretty epic too. Me like.

Gregory Kern, Het slavenschip van Sergan [Slaveship from Sergan] (1975).
Gregory Kern, Het slavenschip van Sergan [Slave Ship from Sergan] (1975) | credit ISFDB. Space meets House of Tudor.
Gregory Kern, Das Sklavenschiff von Sergan [Slaveship from Sergan] (1975) cover by Peter Jones.
Gregory Kern, Das Sklavenschiff von Sergan [Slave Ship from Sergan] (1975) cover by Peter Jones | credit ISFDB. “We all live in a yellow submarine, yellow submarine..”

2 thoughts on “Gregory Kern, Slave Ship from Sergan (1973)”

  1. Kul att se de här gamla böckerna. Jag älskade dem när jag var liten. Det fanns knappt någon SF på svenska och jag vet att även om jag ser att priset var modesta 3.95 kr så minns jag att jag att jag sparade för att inte missa någon bok. Jag minns fortfarande hur mycket jag funderade på hur Zheltyanas insegel såg ut.

    Liked by 1 person

  2. Det är något visst med dem, trots allt – rent av att de är en smula kultiga! Men man får läsa dem med snälla glasögon för det är stereotyp på stereotyp. Har en del kvar av dem olästa i bokhyllan, så kanske till sist Zheltyanas gåta besvaras

    Like

Leave a Reply

