Alfred E. van Vogt, The World of Null-A (1948)

Alfred E van Vogt, Världen och Noll-A [The World and Null-A] (1979 - Delta Science Fiction [92], Sweden), unknown cover artist.
Alfred E van Vogt, Världen och Noll-A [The World and Null-A] (1979 – Delta Science Fiction [92], Sweden), unknown cover artist.

Kära nån, vilken annorlunda bok. Man blir liksom inte klok på den – är den genial eller banal?

En bärande del av boken är en diskussion om aristotelisk respektive icke-aristotelisk logik (vilket förkortat blir Noll-A, som i avsaknaden av A för Aristoteles). Denna diskussion är sin tur en popularisering av en samtida icke-aristotelisk rörelse kallad generell semantik, driven av tänkaren Alfred Korzybsk. Semantiken kretsade kring hur tankeprocesser fungerar, och vid vilken organisationsnivå beslut tas i ledet från stimuli till tanke. En av Korzybsks mest kända analogier för att förklara detta är: “the map is not the territory”. Här skall erkännas att jag fortfarande inte riktigt förstått det hela…

I romanen används Noll-A för att träna den induktiva, snarare än den deduktiva tankeprocessen. På jorden finns en gigantisk maskin full av elektronhjärnor som sållar fram de människor som har bäst noll-A-potential. Detta sker en gång per år, utformat som ett stort spel med spelare från hela jorden. Genom olika test skiljs begåvningarna från de mindre begåvade. De allra bästa får tillåtelse att emigrera till Venus och uppgå u ett samhälle helt styrt efter noll-A filosofi, i en slags total demokratisk decentraliserad anda.

Gilbert Gosseyn kommer till maskinen för att delta i spelet, men tvingas inse att han inte är den han tror han är. Hans minne är felaktigt och planterat, bland annat tror han sig vara gift med Patricia Harding, dotter till presidenten. Den upptäckten gör att han blir indragen i en komplicerad konflikt mellan agenter från Venus och jorden, samt från en invaderande stormakt utanför solsystemet – vilken är i full färd med att attackera Venus med 40 miljoner man.

I processen visar det sig att Gosseyn har en extra hjärna, med en annan typ av hjärnceller. Han blir dock brutalt nedskjuten och dödad innan han förstår vad detta innebär. Förvånade nog vaknar han upp i en ny, identisk kropp – Gosseyn 2 – fast på Venus istället för jorden. Han har kvar alla minnen, inklusive hur kulorna smattrade in i kroppen och smärtan då han brändes till döds. Jakten och kontroverserna avlöper varandra i rask takt, och som läsare hänger man inte alltid med. I slutändan knyts alla trådarna ihop, men jag skall inte här och nu avslöja utgången annat än att berätta att Gosseyn till slut lär sig använda sin extra hjärna.

I mångt och mycket är detta en revolutionerande bok, med ett filosofiskt tankesprång som sticker ut i jämförelse med annan 1940-tals science-fiction (varav många är av arten “elak robot/alien attackerar Amerika men stoppas av ädel hjälte”). Den nämns ofta av kännare som ett av de viktigare tidiga verken, även om den också delade kritikerna i en positiv och en negativ sida redan när den gavs ut. Som sagt: genial eller banal?

För egen del lägger jag den i högen av böcker som behöver läsas om i framtiden, inte minst om man skall förstå den konsekventa hänvisningen till noll-A i händelseförloppet. Något som är annorlunda med denna bok jämfört med klassisk rymdhjältelitteratur är att huvudpersonen nästan genom hela boken står inför fait accomplit och därmed snarare leds, än leder handlingen. Intressant grepp.

Där finns också två andra böcker i serien, Spelarna och Noll-A, samt Segraren och Noll-A. Skall läsa dem vad det lider, men först i van Vogt-högen ligger Slan.

A E van Vogt, The World of Null-A (1945), from the serials in Astounding Science Fiction.
A E van Vogt, The World of Null-A (1945), from the original serials in the magazine Astounding Science Fiction.

 

A E van Vogt, The World of Null-A (1948) cover by Leo Manso.
A E van Vogt, The World of Null-A (1948) cover by Leo Manso. This is the first collated volume, partly rewritten from the serial format. A pretty awesome cover, I think.

 

A E van Vogt, The World of Null-A (1950) unknown cover artist.
A E van Vogt, The World of Null-A (1950) unknown cover artist. Frankensteinish cover. Red-dressed femme fatale and three mean-looking men in the background completes the scene. Nice!

 

A E van Vogt, The World of Null-A (1953) unknown cover artist.
A E van Vogt, le monde des  [The World of Null-A] (1953) unknown cover artist. Although a nice picture, this cover has nothing to do with the story of the book. There are no fish-tank hats in the book, and hardly any space ships.
A E van Vogt, The World of Null-A (1964) cover by Ed Emshwiller.
A E van Vogt, The World of Null-A (1964) cover by Ed Emshwiller. Frankensteinish cover 2.0 – this time he is even green. Lovely surreal cover. My favorite.

 

A E van Vogt, Welt der Null-A [The World of Null-A] (1958).
A E van Vogt, Welt der Null-A [The World of Null-A] (1958). Again, this cover lacks connection with the plot of the book. After all, the Welt der Null-A takes place on Earth, where no space dress is needed.
A E van Vogt, The World of Null-A (1970) cover by Richard Powers.
A E van Vogt, The World of Null-A (1970) cover by Richard Powers. This cover likely wants to point out the existence of the extra brain. But what about the guy with the world’s longest arms?

 

A E van Vogt, The World of Null-A (1971) cover by Eddie Jones.
A E van Vogt, The World of Null-A (1971) cover by Eddie Jones. Checkered tiles is always in fashion.

 

A E van Vogt, The World of Null-A (1972) cover by Eddie Jones.
A E van Vogt, The World of Null-A (1972) cover by Eddie Jones. Even more checkered tiles…

 

A E van Vogt, The World of Null-A (1990) cover by Mark Peyton.
A E van Vogt, The World of Null-A (1990) cover by Mark Peyton. Is that a gun in your hand, or are you just happy to see me? Can’t be an unseen.
Advertisements

One thought on “Alfred E. van Vogt, The World of Null-A (1948)”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s